Många kämpar med att gå ner i vikt utan framgång, något som efter ett tag kan bli väldigt frustrerande. Det finns många anledningar till varför man skulle vilja förlora några kilon, inklusive att man vill ha en hälsosammare kropp, man har gått upp lite för mycket under semestern eller så har man svårt att bli av med de där extra kilona efter graviditeten. Oavsett anledning kommer det i den här texten några värdefulla tips som förhoppningsvis ska kunna hjälpa dig att nå din målvikt.

Motionera och ät hälsosamt

Ett bra tips att gå ner i vikt är att röra på sig så mycket som möjligt i vardagen. Till exempel kan man välja att gå eller cykla till jobbet istället för att ta bilen, ta en liten promenad under lunchen och gärna stå upp på kontoret om den möjligheten finns. Sådana smågrejer kan i det långa loppet hjälpa till att förbränna många kalorier. Men för att effektivt förlora vikt rekommenderas det även att man ska träna minst tre gånger i veckan. Om du inte redan har en sport eller motionsform som du trivs med så prova dig fram tills du hittar det som passar dig. För dig som tycker träning är tråkigt så är ett tips att ta med en kompis eller sätta i hörlurar och lyssna på musik, ljudbok eller podcast. Försök även planera in dina träningspass så att du verkligen får tid till dem och inte hoppar över dem vecka efter vecka.

Nästa sak som är viktig att tänka på är att äta rätt. Dra ner på sockerprodukter och mat innehållande mättade fetter. Ett väldigt bra tips är att laga din egen mat, istället för att köpa färdigmat eller snabbmat. På så sätt har du bättre koll på vad du stoppar i dig. Om du vill hålla ytterligare koll på vad du äter kan du börja med en matdagbok där du skriver upp allt du äter under dagen. Detta är ett bra sätt att se vad och hur mycket du äter varje dag och vad som kanske måste förändras. För att hitta inspiration till din matlagning kan du söka efter recept på internet där det finns mängder av förslag på nyttig mat. Försök gärna hitta recept med mycket grönsaker, inte bara för att det är nyttigt utan också för att dess färger gör att tallriken ser mer attraktiv ut och då blir det roligare att äta.

Viktiga saker att tänka på

Viktnedgång är möjligt för alla att uppnå men det finns vissa saker som är viktiga att tänka på innan man börjar. Om du är otränad ska du aldrig börja träna hårt på en gång, för då är risken för skador stor. Istället måste man börja med enkla saker, såsom promenader och försiktig cykling antingen ute i naturen eller på motionscykel. Du kan sedan trappa upp din träning stegvis, men det är viktig att lyssna på sin kropp och inte överanstränga den. Kom också ihåg att vila mellan träningspassen. Även om du vill gå ner i vikt snabbt är det viktigt att låta kroppen återhämta sig efter ansträngning, speciellt när du precis börjat träna.

Håll även ett öga på kosten och rådgör med läkare eller en dietist innan du gör drastiska förändringar till dina matvanor. Detta för att se till så att du fortfarande får i dig alla de näringsämnena kroppen behöver. Bli inte heller orolig om det känns som att du äter lika mycket eller mer än innan, detta är helt naturligt för den som tränar. Utan ät när du är hungrig, och ät både innan och efter träningen för att orka. Men byt ut onyttiga snacks mot något nyttigt istället, till exempel frukt. Om du känner att du vill äta mindre är det bättre att äta mindre portioner än att hoppa över måltider, då detta kan störa kroppens energibalans.

 

För ett hälsosammare liv

Det viktigaste för att gå ner i vikt är en bra kost och motion. Träna regelbundet varje vecka och försök göra det till något roligt som du ser fram emot, då kommer det bli mycket lättare. Dra även ner på mat med mycket socker i och börja tänk på vad du äter. Detta kommer hjälpa dig att förlora vikt, men det kommer även hjälpa dig att leva ett hälsosammare liv. Det är bevisat att den som tränar och äter nyttigt ofta mår mycket bättre än den som inte gör det. För i slutändan är vikt bara en siffra, och det viktigaste är hur du mår inombords och att man är nöjd med sig själv.